Rss Feed
  1. Green Grass

    Monday, July 1, 2013



    Pada suatu hari di sekolah,seorang murid bertanya pada gurunya. 
    Ketika itu,guru itu sedang mengajar mengenai kasih sayang.

    PELAJAR : Cikgu,macam mana kita nak pilih seseorang yg terbaik sebagai orang yg kita paling Sayang?
    Dan macam mana juga kasih sayang itu nak Berkekalan? 

     CIKGU : "Ok! kamu ikut apa yg saya suruh. Kamu pergi ke padang.kamu berjalan di atas rumput sambil memandang rumput di depan kamu.
    Pilih yg PALING CANTIK tanpa menoleh kebelakang walaupon sekali.
    Dah petik rumput yg paling cantik bawa ke kelas"

     Apabila pelajar tersebut pulang ke kelas tiada sehelai rumput pon di tangannya.
    Lalu cikgu bertanya...... 

    CIKGU : Mana rumputnya?
    Kenapa tiada rumput yg dipilih? 

    PELAJAR : Tadi masa saya berjalan,saya carilah rumput yg paling cantik. 
    Memang ada banyak yg cantik.
    Tp cikgu cakap petik yg PALING CANTIK.
    Maka saya pun terus berjalan sambil mencari yg paling cantik tanpa menoleh kebelakang.
    Tapi bila sampai di hujung padang,saya tak jumpa pun rumput yg paling cantik.
    Mungkin ada di antara rumput di belakang saya tadi rumput yg paling cantik.
    Tapi dah cikgu cakap tak boleh menoleh ke belakang semula,jadi tiadalah rumput yg saya boleh petik.

     CIKGU : Ya! Itulah jawapannya. 
    Maknanya apabila kita telah berjumpa dengan orang yg PALING kita sayang,janganlah kita mencari lagi yg lebih baik dari itu.
    Kita patut hargai orang yg berada di depan kita sebaik2nya.
    Jangan kita menoleh ke belakang lagi kerana yg berlaku tetap dah berlaku.
     Semoga yg berlalu tidak berulang lagi dan ingatlah,orang yg paling kita sayang itulah yg paling cantik dan paling baik.
    Dan tiada yg lebih baik dari itu. 
    Walaupun nak ikutkan banyak lagi yg cantik dan baik seperti rumput tadi :') 



  2. 0 comments: